24
FEB
2012

Martín Matalón

2012_matalon_1
Professor Cátedra Manuel de Falla 2012

http://martinmatalon.com/
contacto


  • Martín Matalon nació en Buenos Aires en 1958, hizo sus estudios en la Juilliard School of music de New York donde obtuvo un Master en composition. En 1989 y hasta 1996, funda y es el director musical del ensamble Music Mobile basado en New York y dedicado al repertorio contemporáneo..
    En 2005 recibe un premio de la fundación J.S Guggenheim de New york y el premio del l’Institut de France Académie des Beaux-Arts. En 2001, el premio de la ciudad de Barcelona y el Charles Ives Scholarship de la American Academy and Institute of Arts and Letters y el premio « Opéra Autrement » (1989) du Centre Acanthes para la producción de la ópera de cámara El Milagro secreto basada en el cuento homónimo de J.L Borges.
    En 1993, se instala definitivamente en Paris, el IRCAM le encarga la música para la versión nuevamente restaurada de Metropolis de Fritz Lang. Luego de este trabajo considerable, Martín Matalon se sumerge en el universo de Luís Buñuel y escribe consecutivamente 3 nuevas partituras para los tres films surrealistas del cineasta Aragonés que realizó entre 1927 y 1932: Las Siete vidas de un gato (1996), para Un Chien andalou (1927) , Le Scorpion (2001), para L’Age d’o r (1931) y Traces II (la cabra) (2005) para Las Hurdes (terre sans pain) (1932).
    Su catalogo incluye un gran numero de obras de cámara y orquesta como también un gran espectro de géneros diferentes : cuentos musicales, teatro musical, obras coreográficas, instalaciones, música mixta, con textos, ópera de cámara, horspiel…
    Iniciada en 1997 la serie de Trames, obras al limite de la escritura solista del concierto y de la música de cámara y la serie des Traces destinada a instrumentos solistas con transformación electrónica en tiempo real, constituyen para el compositor una especie de « diario intimo » y forman una parte importante de su catalogo.
    Martín Matalon a escrito, entre otros, para la Orquesta de Paris, la Orquesta National de France, la Orquesta National de Lorraine, La Orquesta de Barcelona y Catalunyia el Ensemble Intercontemporain, las Percussiones de Strasburgo, MusikFabrik, Court-circuit , Barcelona 216, Ensamble Modern…
    Estuvo en residencia con el Arsenal de Metz y la Orquesta National de Lorraine durante los

    años 2003 y 2004, profesor invitado a la McGill University de Montreal de 2004 al 2008, y es compositor en residencia en La Muse en circuit (2005 a 2010). Su discografía incluye 3 Cds monográficos publicados por Universal y 2 Cds producidos por el IRCAM.
    Sus futuros proyectos incluyen una Opera que será producida y estrenada por el Gran Teatro de Aix en Provence y el Teatro des Amandiers de Nanterre en Mayos del 2010.

  • Born in Buenos Aires in 1958, Martin Matalon received his Bachelor degree in Composition from the Boston Conservatory of Music In 1984, and in 1986 his Master’s degree from the Juilliard School of Music. In 1989, having initiated himself in conducting with Jacques-Louis Monod, he founded Music Mobile, a New York-based ensemble devoted to the contemporary repertoire (1989-96).

    Among his awards, Mr. Matalon received in 2007 the « Grand Prix des Lycéens », in 2005 the J.S Guggenheim fellowship and le prix de L’Institut de France Académie des Beaux Arts, in 2001 the award from the city of Barcelona, the Charles Ives Scholarship from the American Academy and Institute of Arts and Letters (1986), a Fulbrigth scholarship to France (1988).

    In 1993, having settled in Paris, the composer collaborated for the first time with IRCAM and worked on La Rosa profunda, music for an exhibition at the Pompidou Centre on The Universe of Borges. The following year, IRCAM commissioned a new score for the restored version of Fritz Lang’s silent film, Metropolis. After that considerable work, Martin Matalon turned to the universe of Luis Bunuel, consecutively writing scores for three legendary surrealistic films by the Spanish director : Las Siete vidas de un gato (1996), for Un Chien andalou (1927), Le Scorpion (2001) for L’Age d’or (1931) and Traces II (la cabra) (2005) for Las Hurdes (terre sans Pain) (1932) .

    His catalogue also includes a large number of chamber and orchestral works, such as Otras Ficciones or Lignes de fuite for large orchestra, …del matiz al color… for cello octet, Monedas de hierro for ensemble and electronics as well as pieces written for a large spectrum of different genres : Musical tales, choreographic works, installations, music with text, horspiels, musical theater, music with mimes…

    Begun in 1997, the series of Trames, borderline works between solo concerto writing and chamber music, and the series of Traces, conceived for solo instruments and real time processing, constitutes a sort of compositional diary for their author, they form as well an important part of his catalogue.

    Martin Matalon has written for, among others, the Orchestre de Paris, Orchestre National de France, Orchestre Philharmonique, Orchestre National de Lorraine, Orquesta de Barcelona y Catalunya, the Ensemble Intercontemporain, Barcelona 216, Les Percussions

    de Strasbourg, Court-circuit, Ensemble Modern, MusikFabrik,..

    Mr. Matalon conducts ensembles regularly and has as well a teaching activity : FromMartin Matalon 2004until 2008 he was visiting professor at McGill University, regent professor at Bekeley University (2007), summer academy at IRCAM (2000 and 2003), Centre Acanthes (2000 & 2004)…

    He was the composer-in-residence with the Orchestre National de Lorraine and the Arsenal de Metz for the years 2003 and 2004. and from 2005 until 2009 he is composer in residence at the electronic studios of La Muse en Circuit.